Publikationen des Capital4Health Forschungsverbunds
2021
Till, M., Abu-Omar, K., Ferschl, S, Reimers, A.K. & Gelius, P. (2021). Measuring capabilities in health and physical activity promotion: a systematic review. BMC Public Health 21, 353. doi: 10.1186/s12889-020-10151-3
2020
Strobl, H., Ptack, K, Töpfer, C., Sygusch, R. and Tittlbach, S. (2020). Effects of a Participatory School-Based Intervention on Students’ Health-Related Knowledge and Understanding. Front. Public Health 8:122. doi: 10.3389/fpubh.2020.00122
Sygusch, R., Brandl-Bredenbeck, H.-P., Tittlbach, S., Ptack, K., Töpfer, C. (Hrsg.) (2020). Gesundheit in Sportunterricht und Sportlehrerbildung. Bestandsaufnahme, Intervention und Evaluation im Projekt Health.edu. VS Verlag für Sozialwissenschaften. ISBN 978-3-658-27141-1

Carl, J., Grüne, E., Popp, J., Pfeifer, K. (2020). Physical Activity Promotion for Apprentices in Nursing Care and Automotive Mechatronics–Competence Counts More than Volume. Int. J. Environ. Res. Public Health 17(3), p.793. doi:10.3390/ijerph17030793
Carl, J., Sudeck, G., Pfeifer, K. (2020).Competencies for a Healthy Physically Active Lifestyle: Second-Order Analysis and Multidimensional Scaling. Front. Psychol. 11:558850. doi: 10.3389/fpsyg.2020.558850
Grüne, E., Popp, J., Carl, J., Pfeifer, K. (2020). What do we know about physical activity interventions in vocational education and training? A systematic review. BMC Public Health, volume 20, Article number: 978 doi:10.1186/s12889-020-09093-7
Loss J., Brew-Sam N., Metz B., Strobl H., Sauter A., Tittlbach S. (2020) Capacity building in community stakeholder groups for increasing physical activity: Results of a qualitative study in two German communities Int. J. Environ. Res. Public Health 17 (7), 2306; doi: 10.3390/ijerph17072306.
Strobl, H., Brew-Sam, N., Curbach, J., Metz, B., Tittlbach, S. & Loss, J. (2020). ACTION for Men: Study Protocol of a Community Capacity Building Intervention to Develop and Implement Gender-Sensitive Physical Activity Programs for Men 50 Plus. Front. Public health 8(4) doi:10.3389/fpubh.2020.00004
Strobl, H. (2020). Theoretical underpinnings of interventions that effectively promote physical activity in adult men. German Journal of Exercise and Sport Research. 50, S.162–178 doi:10.1007/s12662-019-00631-z
2019
Ptack K. (2019). Eine Interventionsstudie zum Thema Gesundheit im Sportunterricht: Evaluation eines kooperativen Planungsprozesses in der Health.edu-Studie. Hamburg: Feldhaus. Hier gelangen Sie zum Artikel
Tittlbach, S., Strobl, H. (2019). Gendergerechte Bewegungsförderung bei älteren Männern. Public Health Forum, Band 27, Heft 2, S.119–122, doi:10.1515/pubhef-2019-0004.
2018
Peters, S. Schwab, M., Faller, H., Meng, K. (2018). Bewegungsberatung für Ältere in der hausärztlichen Versorgung: zwei Praxishilfen. B & G; 34(05), S. 233-237 doi: 10.1055/a-0670-3401
2017
Rütten, A., Frahsa, A., Abel, T., Bergmann, M., de Leeuw, E., Hunter, D., Jansen, M., King, A. & Potvin, L. (2017). Co-producing active lifestyles as whole-system-approach. Theory, intervention & knowledge- to-action implications. Health Promotion International. doi: 10.1093/heapro/dax053
Brandl-Bredenbeck, H.P. & Sygusch, R. (2017). Highway to Health – an innovative Way to address Health in Physical Education Teacher Education (PETE). Retos, 31, 321-3
Sygusch, R., Jäger, J., Brandl-Bredenbeck, H.P., & Lutz, M. (2017). Highway to health. Das Thema Gesundheit in der Sportlehrerbildung. In E. Balz & P. Neumann (Eds.), Sportlehrerausbildung heute. Ideen und Innovationen. Hamburg: Czwalina-Verlag.
Peters, S., Schwab, M., Faller, H, Meng, K. (2017). Schulung für Ärzte zur Bewegungsförderung bei Älteren. Bedarfsanalyse und Bewertung eines ersten Angebots. Prävention und Gesundheitsförderung 2, S. 218–226, doi: 10.1007/s11553-017-0590-5
2020
Sauter, A., Lindacher V., Rueter, J., Curbach, J., Loss, J. (2020). How health promoters can assess capacity building processes in setting-based approaches – development and testing of a monitoring instrument Int. J. Environ. Res. Public Health 17(2), 407; https://doi.org/10.3390/ijerph17020407)
Loss J., Brew-Sam N., Metz B., Strobl H., Sauter A., Tittlbach S. (2020) Capacity building in community stakeholder groups for increasing physical activity: Results of a qualitative study in two German communities Int. J. Environ. Res. Public Health 17 (7), 2306; doi: 10.3390/ijerph17072306.
Müller, C., Foitzik, E., Hassel, H. (2020). Bewegte Kitas durch Organisationsentwicklung. Prävention und Gesundheitsförderung, 15, S.50–55 doi: 10.1007/s11553-019-00737-0
Strobl, H., Brew-Sam, N., Curbach, J., Metz, B., Tittlbach, S. & Loss, J. (2020). ACTION for Men: Study Protocol of a Community Capacity Building Intervention to Develop and Implement Gender-Sensitive Physical Activity Programs for Men 50 Plus. Front. Public health 8(4) doi:10.3389/fpubh.2020.00004
Strobl, H., Ptack, K, Töpfer, C., Sygusch, R. and Tittlbach, S. (2020). Effects of a Participatory School-Based Intervention on Students’ Health-Related Knowledge and Understanding. Front. Public Health 8:122. doi: 10.3389/fpubh.2020.00122
Strobl, H. (2020). Theoretical underpinnings of interventions that effectively promote physical activity in adult men. German Journal of Exercise and Sport Research. 50, S.162–178 doi:10.1007/s12662-019-00631-z
Sygusch, R., Brandl-Bredenbeck, H.-P., Tittlbach, S., Ptack, K., Töpfer, C. (Hrsg.) (2020). Gesundheit in Sportunterricht und Sportlehrerbildung. Bestandsaufnahme, Intervention und Evaluation im Projekt Health.edu. VS Verlag für Sozialwissenschaften. ISBN 978-3-658-27141-1
2019
Müller, C., Foitzik, E., Hassel, H. (2019). Bewegte Kitas durch Organisationsentwicklung. Prävention und Gesundheitsförderung
Popp, J., Grüne, E., Carl, J. & Pfeifer, K. (2019). PArC-AVE – Partizipative Bewegungsförderung in der beruflichen Bildung. Bewegungstherapie und Gesundheitssport 2019:35. S.224-225.
Strobl, H. (2019). Theoretical underpinnings of interventions that effectively promote physical activity in adult men. German Journal of Exercise and Sport Research. doi:10.1007/s12662-019-00631-z
Tittlbach, S., Strobl, H. (2019). Gendergerechte Bewegungsförderung bei älteren Männern. Public Health Forum, Band 27, Heft 2, S.119–122, doi:10.1515/pubhef-2019-0004.
2018
Sauter, A., Curbach, J., Rueter, J., Lindacher, V., Loss, L. (2018). German senior citizens’ capabilities for physical activity: a qualitative study, Health Promotion International, https://doi.org/10.1093/heapro/day077
Ptack, K. & Tittlbach, S. (2018). Pedagogical state of knowledge about health as a topic in physical education – a literature review. International Journal of Physical Education (2), 28–41.
Peters, S. Schwab, M., Faller, H., Meng, K. (2018). Bewegungsberatung für Ältere in der hausärztlichen Versorgung: zwei Praxishilfen. B & G; 34(05), S. 233-237 doi: 10.1055/a-0670-3401
2017
Rütten, A., Frahsa, A., Abel, T., Bergmann, T., de Leeuw, E., Hunter, D., Jansen, M., King, A. & Potvin, L. (2017). Co-producing active lifestyles as whole-system-approach. Theory, intervention & knowledge- to-action implications. Health Promotion International.
Brandl-Bredenbeck, H.P. & Sygusch, R. (2017). Highway to Health – an innovative Way to address Health in Physical Education Teacher Education (PETE). Retos, 31, 321-3
Sygusch, R., Jäger, J., Brandl-Bredenbeck, H.P., & Lutz, M. (2017). Highway to health. Das Thema Gesundheit in der Sportlehrerbildung. In E. Balz & P. Neumann (Eds.), Sportlehrerausbildung heute. Ideen und Innovationen. Hamburg: Czwalina-Verlag.
Peters, S., Schwab, M., Faller, H, Meng, K. (2017). Schulung für Ärzte zur Bewegungsförderung bei Älteren. Bedarfsanalyse und Bewertung eines ersten Angebots. Prävention und Gesundheitsförderung 2, S. 218–226, doi: 10.1007/s11553-017-0590-5
2016
Töpfer, C. & Sygusch, R. (2016). Sport-related health competence: a competence model and test instrument for physical education. In A. Baca, B. Wessner, R. Diketmüller, H. Tschan, M. Hofmann, P. Kornfeind & E. Tsolakidis (Ed.), Crossing Borders through Sport Science (p. 516). Vienna.